Een jonge geest in een gezond lichaam

4 Feb

Lichaamsbeweging is voor iedereen belangrijk. Ons lichaam is van oudsher geschikt om actief te leven. Onze voorouders trokken van de ene plek naar de andere, ze leefden van de jacht en de visvangst en bovenal, ze leefden vooral buitenhuis. Vandaag de dag zijn we echter voorzien van alle mogelijke luxe, waardoor ons leven een stuk minder actief is geworden. Jong of oud, bewegen blijft nochtans belangrijk.

Geen leeftijdsgrens voor lichaamsbeweging

Kleine kinderen bewegen volop. Ze lijken vaak niet eens in staat om stil te zitten. Tieners worden al wat minder actief, maar blijven dankzij hun sociale en verenigingsactiviteiten toch nog in beweging. Voor volwassenen wordt het al een stuk moeilijker om voldoende actief te zijn; en voor senioren lijkt het al helemaal een probleem. Nochtans is het ook voor de ouderen van groot belang om hun lichaam in conditie te houden. Daar zijn heel wat verschillende redenen voor die hier kort worden beschreven.

Senioren in de sportschool
Rustig beginnen

Als je de respectabele leeftijd van 55 hebt bereikt, word je al snel ingedeeld in de categorie van senioren. Toch kan je er zelf voor zorgen dat je lichaam zich heel wat jonger blijft voelen. Als je nooit eerder hebt gesport, is het nu zeker het moment om er mee te beginnen. Je hoeft niet meteen te gaan joggen of een marathon te lopen; gewoon iedere dag een half uurtje wandelen doet ook al wonderen. Je komt in de buitenlucht, je bent in beweging en je krijgt er vanzelf meer sociale contacten boven op. Als je het prettiger vindt om je lichaamsbeweging op te bouwen onder het toeziend oog van een ervaren instructeur, kan je steeds terecht in een fitnesszaal.

Fitness voor 55+

Fitness voor senioren, oftewel voor 55+, is eigenlijk gewoon een vorm van fitness die rekening houdt met de behoeften van de 55-plusser:

  • de kans op gewrichtsklachten neemt af
  • de botten worden sterker
  • het reactievermogen neemt toe
  • de longen worden sterker, waardoor je meer lucht krijgt
  • de kans op diabetes en hart- en vaatziekten neemt af
  • kortom, de levenskwaliteit en levensverwachting neemt toe

De uitspraak ‘rust roest’ is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Met het juiste fitnessprogramma en onder de juiste begeleiding, kan je het ouder worden effectief afremmen. Daarnaast stelt het je in staat om je dagelijkse activiteiten en hobby’s langer vol te houden. Redenen genoeg dus om vandaag nog de stap te zetten naar een actiever leven. Doe je mee?

 

Afvallen met shakes voor hem en voor haar

19 Nov

Gewicht verliezen is niet voor iedereen makkelijk. Je leeftijd, je lichaamsbouw, je stofwisseling, maar ook je geslacht spelen een belangrijke rol in de snelheid waarmee je het gewenste resultaat kan bereiken. Vooral het verschil tussen mannen en vrouwen in een afslankprogramma wordt vaak onderschat. Toch is het raadzaam om dit ook in je achterhoofd te houden alvorens aan de slag te gaan met afslankshakes.

Afvallen met shakes is geschikt voor iedereen

Eerst en vooral kunnen we stellen dat het gebruik van eiwitshakes in principe voor iedereen geschikt is. Hierbij wordt wel de kanttekening gemaakt dat je lichamelijk geen beperkingen mag hebben die eender wel dieet, en dus ook een eiwitdieet, onverantwoord maken. Zonder deze beperkingen kan je bij de apotheek, de drogist of in de supermarkt, eenvoudig en snel een keuze maken uit een van de vele aanbieders van shakes. Als je nooit eerder een dergelijk dieet hebt gevolgd, kan je je best eerst goed laten informeren door iemand met kennis van zaken. De keuze beperkt zich immers niet tot verschillende smaken, uiteenlopende prijzen en al dan niet handige verpakkingen. Het belangrijkste aspect is de samenstelling van de shake. Als deze niet klopt (bijv. te weinig eiwitten in verhouding tot te veel koolhydraten) zal je er wellicht (onnodig) langer over doen om de gewenste kilo’s te verliezen.

Shakes voor hem en voor haar

Ongeacht je geslacht kan je gewicht verliezen met eiwitshakes. Uit een recent onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat in een groep van bijna 100 mannen die een dieet volgden, de resultaten voor de eiwitshakes aanzienlijk beter waren. Maar liefst 93 % van de mannen die voor de shakes hadden gekozen, verloren gewicht. Dit staat in schril contrast met slechts 54 % van de mannen die een regulier dieet hadden gevolgd. Een soortgelijk onderzoek onder vrouwen leidde tot dezelfde resultaten. Nochtans is het raadzaam om een dieetschema te volgen dat past bij jouw geslacht. Mannen en vrouwen zijn immers verschillend, en dat beperkt zich niet alleen tot hun uitwendige anatomie.

Venus en Mars

Er kan eindeloos gediscussieerd worden over de vele verschillen tussen een man en een vrouw, maar het is een feit dat er een groot verschil bestaat tussen beiden seksen als het gaat om gewichtsverlies. Mannen hebben immers meer calorieën nodig op een dag dan vrouwen. Dit kan er bijvoorbeeld toe leiden dat een stel dat samen willen afslanken, eerder resultaat ziet bij de man dan bij de vrouw. Hij verbruikt nu eenmaal meer calorieën. De vrouw zal er langer en meer moeite voor moeten doen om dezelfde hoeveelheid calorieën te verbruiken en hetzelfde gewicht te verliezen. Het is dan ook niet verstandig om je blind te staren op elkaars resultaten. Het is beter om je te laten begeleiden door een huisarts of diëtist, zodat jullie de individuele verwachtingen realistischer kunnen inschatten.

Bordje gezond

19 Sep

Vet verbranden voor mensen die niet van sport houden

30 Aug

Iemand heeft het waarschijnlijk al een keer tegen je gezegd: ‘Verantwoord afvallen lukt alleen wanneer je gezonder eet en meer sport’. Maar dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want wat moet je doen als je helemaal niet van sporten houdt?

Lichaamsbeweging is cruciaal als je op een gezonde manier gewicht wilt verliezen, maar niet iedereen is een god of godin in de sportschool. Sommige mensen zijn nou eenmaal liever lui dan moe en vinden die zogenaamde sporters endorfine of runners high waar men zo gelukkig van wordt, nogal overschat. Om jou te helpen om een gezonde levensstijl aan te gaan, kun je hier een aantal tips lezen over hoe je van lichaamsbeweging een onderdeel kan maken van jouw dagelijkse leven.

Maak van beweging een gewoonte

Voormalig alcoholisten en ex-drugsgebruikers weten het al: je hebt 21 dagen nodig om ergens een gewoonte van te maken. Dit geldt ook voor sporten. Stel je wilt voortaan elke ochtend beginnen met buikspieroefeningen, houd dit dat minstens 21 dagen vol. Na deze periode zal jouw buikspierkwartier niet meer aanvoelen als een straf, maar eerder als iets natuurlijks. Wanneer je besluit om voortaan wekelijks naar de sportschool te gaan, moet je dit voor 21 aaneensluitende weken proberen vol te houden.

Snel vet verbranden

Als je dan toch besluit te sporten ‘omdat het moet’, is het natuurlijk wel zo fijn dat je in deze uren van kwelling zo snel mogelijk vet verbrand. Yoga gaat je hier niet mee helpen, daarmee verbrand je slechts 490 calorieën in twee uur tijd. Deze sporten zorgen wel voor een optimale vetbranding en zijn perfecte calorie burners:

  1. Spinnen (gemiddeld 705 calorieën per uur)
  2. Vechtsporten (gemiddeld 634 calorieën per uur)
  3. Touwtje springen (gemiddeld 634 calorieën per uur
  4. Fietsen (bij een snelheid van20 km/u: gemiddeld 507 calorieën per uur)
  5. Hardlopen/Joggen (bij een snelheid van 8km/u: gemiddeld 507 calorieën per uur)
  6. Zwemmen (gemiddeld 500 calorieën per uur)
  7. Hockey/ Handbal (gemiddeld 480 calorieën per uur)
  8. Squash (gemiddeld 444 calorieën per uur)

Sporten in het dagelijkse leven

Er zijn ook veel zogenaamde life hacks waardoor je vet verbrandt en op die manier gezond gewicht verliest, zonder dat je jezelf hoeft in te schrijven bij een sportclub of –school. Om meteen een aantal open deuren in te trappen: neem vaker de fiets in plaats van de auto of het openbaar vervoer, de benenwagen in plaats van de fiets en de trap in plaats van de lift, etc. Verder kun je jezelf forceren om meer te bewegen; zet bijvoorbeeld je horloge 5 minuten achteruit waardoor je moet rennen om de bus te halen of leen je auto uit aan iemand anders. Als je daar geen tijd voor hebt, kun je tijdsefficiënt bewegen door te stretchen tijdens het tv-kijken of in het rond te lopen terwijl je telefoneert.

oefeningen op de bank
Sorry sporthaters, verantwoord afvallen lukt dus echt alleen wanneer je geregeld van de bank af komt en je jezelf minstens 1 uur per week in het zweet werkt. Probeer gewoon zoveel mogelijk verschillende sporten uit, er zit vast iets bij wat je minder haat dan de rest.

 

 

Meer eiwitten voor minder gewicht

19 Jun

Gewicht verliezen is niet voor iedereen even gemakkelijk. Er zijn mensen die met wat minder snoepen al kunnen afvallen, maar voor de meesten is het een hele opgave om enkele kilo’s kwijt te geraken. Een van de meest populaire toepassingen op het gebied van afvallen, is het gebruik van een eiwitdieet. Een dergelijk dieet kent heel wat verschillende varianten, maar is altijd gebaseerd op één principe: meer eiwitten voor minder gewicht.

Hoe werkt het

Een eiwitdieet zoals dat van Be-Slank is er volledig op gericht om de opname van eiwitten in je lichaam te verhogen en de opname van koolhydraten te verlagen. Dankzij de grote hoeveelheden eiwitten die je binnenkrijgt, zal het hongergevoel worden weggenomen. Tegelijk worden er meer lichaamseigen vetten verbrand, omdat er minder koolhydraten in het lichaam worden opgenomen. Het eiwitdieet zorgt er voor dat er geen afbraak wordt gedaan aan je spieren, maar je tegelijk toch kan afvallen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat heel wat sporters ook gebruik maken van een dergelijk eiwitdieet. Zij willen absoluut geen afbouw van hun spiermassa, enkel van de lichaamseigen vetten.

Whey drankjes voor sporters
Hoe gebruik je het

Een eiwitdieet kan je volgen in heel wat verschillende varianten. De meest bekende toepassing is een eiwitshake. Deze dieetvorm van een milkshake zit boordevol eiwitten en bevat weinig tot geen koolhydraten. Het is eenvoudig in het gebruik en toont een snel resultaat. Een nadeel kan echter de prijs zijn. Een dieet met shakes kan best duur zijn. Een alternatief dat goedkoper en wellicht ook gezonder is, is een aanpassing van je eetpatroon. Door koolhydraten zo veel mogelijk te bannen uit je voeding en ze te vervangen door eiwitrijke producten, krijg je uiteindelijk hetzelfde resultaat. Dit vraagt echter wel om meer inspanning en het duurt gewoon langer voordat je het gewenste gewicht zal bereiken. Een groot voordeel van dit dieet is wel dat het veel minder kans biedt op een jojo-effect. Het vraagt immers om een aanpassing van je levensstijl en, zodra je daar aan gewend bent, is het makkelijker om je ideale gewicht intact te houden.

Hoe maak je de juiste keuze

Er zijn al boeken en websites vol geschreven over het nut, de onzin, de risico’s en de voordelen van het eiwitdieet. Zoals altijd geldt ook hier weer dat de waarheid wellicht ergens in het midden ligt. Een dieet met shakes is niet ongezond, zolang je het niet te lang doet en er voor zorgt dat je toch nog genoeg andere belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Een regulier eiwitdieet is niet ongezond, maar is mogelijk een zeer langzame methode om tot een goed resultaat te komen; zeker als je het niet combineert met lichaamsbeweging. Het is zonder meer raadzaam om je afslankplannen eerst te bespreken met je huisarts of een diëtist. Op die manier kan een gezond, verantwoord en effectief afslankplan voor jou worden samengesteld.