Meer eiwitten voor minder gewicht

Gewicht verliezen is niet voor iedereen even gemakkelijk. Er zijn mensen die met wat minder snoepen al kunnen afvallen, maar voor de meesten is het een hele opgave om enkele kilo’s kwijt te geraken. Een van de meest populaire toepassingen op het gebied van afvallen, is het gebruik van een eiwitdieet. Een dergelijk dieet kent heel wat verschillende varianten, maar is altijd gebaseerd op één principe: meer eiwitten voor minder gewicht.

Hoe werkt het

Een eiwitdieet zoals dat van Be-Slank is er volledig op gericht om de opname van eiwitten in je lichaam te verhogen en de opname van koolhydraten te verlagen. Dankzij de grote hoeveelheden eiwitten die je binnenkrijgt, zal het hongergevoel worden weggenomen. Tegelijk worden er meer lichaamseigen vetten verbrand, omdat er minder koolhydraten in het lichaam worden opgenomen. Het eiwitdieet zorgt er voor dat er geen afbraak wordt gedaan aan je spieren, maar je tegelijk toch kan afvallen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat heel wat sporters ook gebruik maken van een dergelijk eiwitdieet. Zij willen absoluut geen afbouw van hun spiermassa, enkel van de lichaamseigen vetten.

Whey drankjes voor sporters
Hoe gebruik je het

Een eiwitdieet kan je volgen in heel wat verschillende varianten. De meest bekende toepassing is een eiwitshake. Deze dieetvorm van een milkshake zit boordevol eiwitten en bevat weinig tot geen koolhydraten. Het is eenvoudig in het gebruik en toont een snel resultaat. Een nadeel kan echter de prijs zijn. Een dieet met shakes kan best duur zijn. Een alternatief dat goedkoper en wellicht ook gezonder is, is een aanpassing van je eetpatroon. Door koolhydraten zo veel mogelijk te bannen uit je voeding en ze te vervangen door eiwitrijke producten, krijg je uiteindelijk hetzelfde resultaat. Dit vraagt echter wel om meer inspanning en het duurt gewoon langer voordat je het gewenste gewicht zal bereiken. Een groot voordeel van dit dieet is wel dat het veel minder kans biedt op een jojo-effect. Het vraagt immers om een aanpassing van je levensstijl en, zodra je daar aan gewend bent, is het makkelijker om je ideale gewicht intact te houden.

Hoe maak je de juiste keuze

Er zijn al boeken en websites vol geschreven over het nut, de onzin, de risico’s en de voordelen van het eiwitdieet. Zoals altijd geldt ook hier weer dat de waarheid wellicht ergens in het midden ligt. Een dieet met shakes is niet ongezond, zolang je het niet te lang doet en er voor zorgt dat je toch nog genoeg andere belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Een regulier eiwitdieet is niet ongezond, maar is mogelijk een zeer langzame methode om tot een goed resultaat te komen; zeker als je het niet combineert met lichaamsbeweging. Het is zonder meer raadzaam om je afslankplannen eerst te bespreken met je huisarts of een diëtist. Op die manier kan een gezond, verantwoord en effectief afslankplan voor jou worden samengesteld.