Vet verbranden voor mensen die niet van sport houden

Iemand heeft het waarschijnlijk al een keer tegen je gezegd: ‘Verantwoord afvallen lukt alleen wanneer je gezonder eet en meer sport’. Maar dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want wat moet je doen als je helemaal niet van sporten houdt?

Lichaamsbeweging is cruciaal als je op een gezonde manier gewicht wilt verliezen, maar niet iedereen is een god of godin in de sportschool. Sommige mensen zijn nou eenmaal liever lui dan moe en vinden die zogenaamde sporters endorfine of runners high waar men zo gelukkig van wordt, nogal overschat. Om jou te helpen om een gezonde levensstijl aan te gaan, kun je hier een aantal tips lezen over hoe je van lichaamsbeweging een onderdeel kan maken van jouw dagelijkse leven.

Maak van beweging een gewoonte

Voormalig alcoholisten en ex-drugsgebruikers weten het al: je hebt 21 dagen nodig om ergens een gewoonte van te maken. Dit geldt ook voor sporten. Stel je wilt voortaan elke ochtend beginnen met buikspieroefeningen, houd dit dat minstens 21 dagen vol. Na deze periode zal jouw buikspierkwartier niet meer aanvoelen als een straf, maar eerder als iets natuurlijks. Wanneer je besluit om voortaan wekelijks naar de sportschool te gaan, moet je dit voor 21 aaneensluitende weken proberen vol te houden.

Snel vet verbranden

Als je dan toch besluit te sporten ‘omdat het moet’, is het natuurlijk wel zo fijn dat je in deze uren van kwelling zo snel mogelijk vet verbrand. Yoga gaat je hier niet mee helpen, daarmee verbrand je slechts 490 calorieën in twee uur tijd. Deze sporten zorgen wel voor een optimale vetbranding en zijn perfecte calorie burners:

  1. Spinnen (gemiddeld 705 calorieën per uur)
  2. Vechtsporten (gemiddeld 634 calorieën per uur)
  3. Touwtje springen (gemiddeld 634 calorieën per uur
  4. Fietsen (bij een snelheid van20 km/u: gemiddeld 507 calorieën per uur)
  5. Hardlopen/Joggen (bij een snelheid van 8km/u: gemiddeld 507 calorieën per uur)
  6. Zwemmen (gemiddeld 500 calorieën per uur)
  7. Hockey/ Handbal (gemiddeld 480 calorieën per uur)
  8. Squash (gemiddeld 444 calorieën per uur)

Sporten in het dagelijkse leven

Er zijn ook veel zogenaamde life hacks waardoor je vet verbrandt en op die manier gezond gewicht verliest, zonder dat je jezelf hoeft in te schrijven bij een sportclub of –school. Om meteen een aantal open deuren in te trappen: neem vaker de fiets in plaats van de auto of het openbaar vervoer, de benenwagen in plaats van de fiets en de trap in plaats van de lift, etc. Verder kun je jezelf forceren om meer te bewegen; zet bijvoorbeeld je horloge 5 minuten achteruit waardoor je moet rennen om de bus te halen of leen je auto uit aan iemand anders. Als je daar geen tijd voor hebt, kun je tijdsefficiënt bewegen door te stretchen tijdens het tv-kijken of in het rond te lopen terwijl je telefoneert.

oefeningen op de bank
Sorry sporthaters, verantwoord afvallen lukt dus echt alleen wanneer je geregeld van de bank af komt en je jezelf minstens 1 uur per week in het zweet werkt. Probeer gewoon zoveel mogelijk verschillende sporten uit, er zit vast iets bij wat je minder haat dan de rest.