Een jonge geest in een gezond lichaam

Lichaamsbeweging is voor iedereen belangrijk. Ons lichaam is van oudsher geschikt om actief te leven. Onze voorouders trokken van de ene plek naar de andere, ze leefden van de jacht en de visvangst en bovenal, ze leefden vooral buitenhuis. Vandaag de dag zijn we echter voorzien van alle mogelijke luxe, waardoor ons leven een stuk minder actief is geworden. Jong of oud, bewegen blijft nochtans belangrijk.

Geen leeftijdsgrens voor lichaamsbeweging

Kleine kinderen bewegen volop. Ze lijken vaak niet eens in staat om stil te zitten. Tieners worden al wat minder actief, maar blijven dankzij hun sociale en verenigingsactiviteiten toch nog in beweging. Voor volwassenen wordt het al een stuk moeilijker om voldoende actief te zijn; en voor senioren lijkt het al helemaal een probleem. Nochtans is het ook voor de ouderen van groot belang om hun lichaam in conditie te houden. Daar zijn heel wat verschillende redenen voor die hier kort worden beschreven.

Senioren in de sportschool
Rustig beginnen

Als je de respectabele leeftijd van 55 hebt bereikt, word je al snel ingedeeld in de categorie van senioren. Toch kan je er zelf voor zorgen dat je lichaam zich heel wat jonger blijft voelen. Als je nooit eerder hebt gesport, is het nu zeker het moment om er mee te beginnen. Je hoeft niet meteen te gaan joggen of een marathon te lopen; gewoon iedere dag een half uurtje wandelen doet ook al wonderen. Je komt in de buitenlucht, je bent in beweging en je krijgt er vanzelf meer sociale contacten boven op. Als je het prettiger vindt om je lichaamsbeweging op te bouwen onder het toeziend oog van een ervaren instructeur, kan je steeds terecht in een fitnesszaal.

Fitness voor 55+

Fitness voor senioren, oftewel voor 55+, is eigenlijk gewoon een vorm van fitness die rekening houdt met de behoeften van de 55-plusser:

  • de kans op gewrichtsklachten neemt af
  • de botten worden sterker
  • het reactievermogen neemt toe
  • de longen worden sterker, waardoor je meer lucht krijgt
  • de kans op diabetes en hart- en vaatziekten neemt af
  • kortom, de levenskwaliteit en levensverwachting neemt toe

De uitspraak ‘rust roest’ is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Met het juiste fitnessprogramma en onder de juiste begeleiding, kan je het ouder worden effectief afremmen. Daarnaast stelt het je in staat om je dagelijkse activiteiten en hobby’s langer vol te houden. Redenen genoeg dus om vandaag nog de stap te zetten naar een actiever leven. Doe je mee?